Володимир Казусь:

«Харків – місто студентів. Студенти – джерело креативу. Грантодавець любить креатив»

В інтерв'ю з Володимиром Казусем, президентом Харківського міського благодійного фонду «Благо» – багато цікавих подробиць про те, як отримати грант. Володимир працює з грантами більше 10 років. Він був одним з перших в Харкові, хто спробував себе в сфері залучення соціальних інвестицій. Його сфера діяльності – освіта, культура, здоров'я, зміни суспільства. Про нюанси подачі «правильних» заявок на конкурси для тих, хто хоче виграти грант, а також про те, чи зможе Харків залучати гранти в муніципальні проекти – далі в інтерв'ю.

Довідка: Грант – безоплатна субсидія підприємствам, організаціям і фізичним особам в грошовій або натуральній формі на проведення наукових або інших досліджень, дослідно-конструкторських робіт, на навчання, лікування та інші цілі з подальшим звітом про їх використання. (Вікіпедія)

 

Володимир, що таке грант?

Грант – це документально оформлений договір, за яким донором (грантодавачем, спонсором – прим.ред.) надаються гроші, ресурси і гроші, а реципієнти (одержувачі грантів – прим.ред.) – виконують умови, визначені в цьому договорі.

Хто і на що може отримувати гранти, для кого вони доступні, які категорії людей, організацій?

Хто отримує гранти – вибирає грантодавець і засвідчує це у своєму конкурсі. Зазвичай це може бути або людина, або група людей, або організація. Все залежить від того, яку політику веде грантодавець – той, хто виділяє гроші. Тобто, за великим рахунком обмежень тут взагалі немає.

Чи може отримати грант муніципалітет?

Упевнений, що може. Питання тільки в тому, щоб донор для себе брав ідею муніципалітету.

Тобто, по суті, сфера грантів – це сфера можливостей?

Головне щоб проект, поданий донору, збігався зі сферою, в якій працює донор, і щоб це не було заборонено. Донор визначає, кому він хоче дати гроші, але щоб це відповідало місцевому законодавству. Тобто якщо місцеве законодавство дозволяє місцевому муніципалітету отримати гроші на свій казначейський рахунок і використовувати ці гроші, а донор при цьому – наприклад – ЄБРР – не заперечує то – заради Бога!

З якими складнощами особисто ви стикалися на етапі підготовки грантів і що може підстерігати новачків на цьому шляху?

По-перше, потрібно розуміти чого ти хочеш. По – друге, потрібно розуміти, а краще бути впевненим в тому, що того, чого хочеш ти, хоче і донор. Якщо ці дві речі поєднуються: то, що ти хочеш зробити за допомогою гранту, збігається з тим, чого хоче донор, який оголошує конкурс і хоче давати на це гроші – тоді повинна починатися реальна підготовка проекту.

Етапи підготовки проектної заявки. Перше – потрібно отримати аплікаційну форму, по якій необхідно готувати проект заявки. Її завжди дає грантодавець.

Буває так, що є універсальна аплікаційна форма на сайті грантодателя, це для заявок, які йдуть поза конкурсом. Але з мого досвіду 80% заявок відбирається все ж в рамках конкурсу, коли донор оголошує і описує, що він хоче підтримати, які суми він виділяє, і в які регіони він виділяє, якщо це не Україна, і якщо навіть це Україна, то в яких регіонах України він хотів би витратити свої гроші.

Чи можемо ми називати гранти інвестиціями? Соціальними інвестиціями?

Так звичайно. Грант це і є соціальна інвестиція. Грант – це по суті одна з назв оформленого договору про виконання якихось важливих соціальних ініціатив. Це безповоротна інвестиція в соціальну сферу.

З якими складнощами особисто ви стикалися на етапі підготовки грантів? З багаторічного особистого досвіду. Був страх, що не вийде?

Перше. Коли ти починаєш – потрібно розуміти, як ти збираєшся виконувати грант. По-друге, не потрібно соромитися дзвонити спонсорам. Як правило, завжди присутній зворотний телефон, по ту сторону якого сидить така ж Наташа, Віра, завдання яких допомогти тобі написати хорошу заявку, щоб їм було з чого вибирати. Тому що бували такі прецеденти, коли оголошений дійсно хороший конкурс, але організації чомусь бояться подавати заявки, заявки приходять низької якості і за підсумком донору нема з чого вибирати. А донору ж потім з цим працювати. У них завдання по закінченню конкурсу вибрати гідних партнерів, щоб віддати їм гроші для впровадження певних соціальних ініціатив.

Друге. Репутація. Дуже проблемне, серйозне питання. Коли організації або ініціативні люди тільки самоорганізувалися – у них немає репутації.

Тому навіть якщо ти тільки плануєш колись в майбутньому починати роботу зі спонсорами – починайте напрацьовувати авторитет сьогодні. Найкраще бути гуру в своїй сфері, тоді про тебе говоритимуть інші, а коли про тебе говоритимуть інші, велика ймовірність того, що і спонсор теж віддасть перевагу тобі, може бути, навіть за межами конкретного конкурсу, конкретного гранту.

Тобто Грантодавці моніторять людей і організації, які працюють в сфері їх компетенції?

По-різному буває. Але в деяких випадках, коли цікавий регіон, цікава тема – на моїй практиці не раз були випадки, коли мені дзвонили і питали, а чи не хочу я взяти участь у конкурсі. І це вже індикатор того, що іноді ти можеш брати участь в цьому «поза межами конкурсу». Коли люди знають, що ти впораєшся на відмінно і вже готові довірити тобі новий проект.

Як же мінімізувати ризики того, що заявка не буде підтримана грантодавачем?

Перше ми проговорили. Напрацювати репутацію.

Друге. Якість заявки. Хороша заявка, погано перекладена на англійську – обнулена заявка.

Третє. Якщо в заявці ви пишете те, що не підтримується донором, це обнулена заявка. Потрібно уважно читати – що підтримує донор. Наприклад, в моєму досвіді було – ми чи не догледіли, чи то не дочитали, – але в заявці ми просили матеріали і роботи, а донор підтримував тільки матеріали. Це була головна з причин, чому не підтримали нашу заявку. Це було уроком для нас. Треба уважно читати. Якщо донор готовий підтримати тільки зарплату, то не пишіть йому всілякі дурниці. Не робіть проблем грантодавачеві, який витратить час на вивчення заявки, що не відповідає критеріям конкурсу. Її навіть не розглядатимуть. Заявка, яка не відповідає за ключовими критеріями, буде відхилена ще до вивчення її змісту по суті.

Вкрай рідко буває так, що заявок мало, ваша заявка з потрібного регіону і ряд супутніх факторів – і вам можуть зателефонувати і попросити відкоригувати заявку. Але таке буває вкрай рідко. Не витрачайте час. Своє і грантодателя.
Четверте. Обов'язково звертайте увагу на перелік документів, який просить грантодавець. Якщо він чекає від вас свідоцтво про реєстрацію – будьте ласкаві – покладіть. Оскільки до того, як ваша заявка потрапить на комітет, який буде її розглядати, там напевно сидить менеджер, який попередньо переглядає заявки на відповідність пакету документів. Якщо пакет документів невчасно прийшов в електронному вигляді, наприклад, або якщо пакет документів не повний, то заявка просто не буде допущена до конкурсної комісії. Навіть якщо в заявці описано супер-ідея – ваш труд пішов в «нікуди».

Опишіть послідовність процесу. Формулювання ідеї, опис плану підготовки гранту і так далі.

Спочатку беремо ідею. З ідеї починають всі спонсори. Вони готові підтримати ідею, якою горять група людей, окрема людина або організація. Якщо ідея відповідає баченню спонсора, то йдемо далі.
Іноді спонсор, дивлячись стратегічно, хоче зробити Україну, наприклад, менш корупційною. Це глобальна думка, глобальний грант, глобальне фінансування. Тоді починається інший процес – спонсор вирощує лідерів, яким потім дає гранти. Тут потрібно починати з того, щоб моніторити тренінги, які проводяться по темі, яка тобі близька.
Приблизно за рік до того, як оголосити конкурс на системні гранти по глобальній темі, спонсор починає проводити навчальні тренінги по цій темі. Можна загугли їх і взяти участь. Теми будь: антикорупція, зелений туризм, розвиток міста.

Тренінги – це школа відбору потенційних реципієнтів на виконання грантів. Грантодавці дивляться на людей, наскільки вони здатні навчатися, системні і т.д. Вибираючи з людей, які пройшли тренінг і добре себе зарекомендували – грантодавець отримує гарантію, що коли він дасть гроші, його грант буде безпроблемно і ефективно виконано.

Тому спочатку з'являється тренінг, а потім внутрішній конкурс серед тих, хто пройшов навчання. Зазвичай на тренінг проходить 15 осіб, але залишиться 10 кращих, які отримають гранти для реалізації своїх ініціатив. Тому оголошення про тренінги варто моніторити так само ретельно, як і оголошення про грантові конкурси.

Якщо людині якась тема близька, наприклад, зараз популярні теми ОСББ, енергозбереження і так далі, не потрібно соромитися писати свої заявки. Якщо людина цією темою дихає, якщо він системний, якого навчають, то майже 100% вірогідність того, що його запросять до співпраці.

Опишіть план підготовки гранту.

Типовий план підготовки грантової заявки: побачив опис конкурсу, який тобі відповідає, побачив ресурси, прикинув для себе, що ти хочеш зробити в рамках цього конкурсного оголошення, і за які гроші, порівняв з тими грошима, які пропонує спонсор. Якщо цілі і завдання збігаються або близькі, але те, що ти хочеш зробити, варто, наприклад, 10 000 $, а спонсор готовий виділити грант в 500 $ – то більше тобі не дадуть, значить брати участь сенсу немає. Хіба що як тренування, може бути, або провести одноразову акцію.

Потрібно розуміти, що 10 000 $ – це системна заявка тривалість близько півроку. А 500 $ – це як правило локальний одноразовий захід. Якщо ж у тебе все збіглося – потрібно подивитися «апплікашку», вимоги до мови при заповненні аплікаційної форми, далі накидати собі план – скільки часу тобі потрібно щоб написати описову частину. У заявці обов'язково проставити індикатори.

Що таке індикатори?

Не можна написати, що я хочу посадити ліс, дайте мені 10 000 $.

Будь-яка заявка повинна мати кількісні та якісні індикатори. Наприклад. Я хочу посадити 100 дерев – це кількісний індикатор. Заявка повинна бути максимально конкретизована, щоб спонсор міг помацати і зрозуміти ефект.

Ідеальна заявка в цьому випадку повинна виглядати так: я хочу посадити 100 дерев на вулиці Слинько 12, посадка цих дерев поліпшить екологічний клімат в сусідньому дитячому садку – це якісний показник, – під час посадки дерев я об'єднаю сусідів для посадки дерев, таким чином, я об'єднаю громаду і велика ймовірність того, що ця громада буде потім доглядати за просікою, оскільки це її дітище. Для цього мені потрібно буде купити 100 дерев по 100 гривень у такій-то фірмі, можна навіть докласти якусь комерційну пропозицію. І коментар, що для висадки саджанців необхідно мінеральне добриво в кількості 5 пачок добрив по 20 грн. Ось тут комплекс всіх основних індикаторів. Це конкретна заявка, яка описує, скільки і чого тобі потрібно (кількісний індикатор), чому тобі це потрібно (якісний індикатор, яким ти покращуєш кількісний). Потрібно обов'язково вказати, що ти посадиш ці дерева, наприклад за два тижні з моменту початку виконання гранту (обмеження в часі). Тобто хороша зрозуміла спонсору заявка повинна містити якісні, кількісні індикатори, бути обмеженою в часі, максимально конкретною і прикладною. Тоді її приємно читати спонсорам, вони розуміють, чого ти хочеш, малюють собі правильну чітку картинку.

І якщо все це ти для себе накидав, то всі ці думки ти перекладаєш в форму, яку тобі дав донор. Ні в якому разі не варто, хоч як тобі подобалося, переробляти форму під себе, оскільки це загрожує, як мінімум тим, що інформація з форми заявки навіть чисто технічно не буде коректно затягнута в загальну форму, наприклад, в ексель.

Інформація пропаде. Заявку порахують неповною і розглядати не будуть.

Звертаю увагу, що якщо спонсор просить вказати інформацію про себе в обсязі 20 рядків, то не потрібно затягувати туди 2 аркуші, навіть якщо дуже хочеться розповісти про себе. Спонсори пробачать 22-25 рядків, але не пробачать 2 аркуші.

Просто донор для себе зрозуміє, що ти неадекватний претендент, і з тобою можливі проблеми. Що, образно кажучи, коли вони будуть просити у тебе олівець, ти будеш їм давати кульку. Для них це показник того, що ти просто не здатний чути.

Чому донори фінансують проекти? І чому фінансують саме ваші проекти?

Є дві речі – чому у людей виникають зайві гроші. Наприклад, якщо це фізична особа, то коли по піраміді Маслоу у людини задоволені його базові потреби, він хоче самореалізуватися. Допомога ближньому – одна з форм самореалізації. Далі людина обирає – в залежності від рівня і обсягу грошей і можливостей, або він допомагає якомусь сироті або хворій людині, або ж, якщо обсяг цих грошей більше, ніж він зможе витратити сам, – він вибирає партнера, який виконує його заявку – витрачає гроші так, як він вважає розумним. Наприклад, Білл Гейтс не витрачає гроші самостійно, він або утворює свій фонд – Фонд Білла Гейтса, або спонсорує інший фонд, який від його імені і за його бажанням організовує конкурсні заявки і прописує правила гри, контролює виконання гранту.

Якщо ще простіше – то будь-якій людині властиво ділитися, коли він сам задоволений своїм життям. Для того, щоб він ділився, потрібно буквально 2-3 параметра. Перше – це те, на що ти просиш гроші, повинно відповідати його ідеям і світогляду, бачення, друге – він повинен помацати те, на що збирається витратити гроші, і третє – він повинен побачити прозорість.

Щодо юридичних осіб – там трохи простіше, але одночасно і складніше. У деяких країнах, наприклад США, є пільги по податках, якщо організація займається спонсорством, тому вони при своїх організаціях організовують Фонди. Фонд виконує PR-функцію, але це системні гроші, системні конкурси, і рухає ними бажання, з одного боку, зробити піар своєї організації, з іншого – розвинути тему, яка властива їх організації і одночасно виконати соціально-значиму річ.

Тобто імідж + соціальна відповідальність + пільги по податках. Наприкла, та ж «Джонсон і Джонсон» може допомагати дітям, тому що великий обсяг їх продукції спрямований на дітей. Якась компанія, яка виробляє енергозберігаюче обладнання, буде зацікавлена в розвитку енергозберігаючих технологій в своєму регіоні, тому що через це вони будуть формувати потенційний попит на свою продукцію в подальшому. Цей принцип можна копіювати на інші компанії. Морозивники знову ж – допомагатимуть дітям. Ті, хто виробляє інвалідні коляски, будуть зацікавлені в тому, щоб піднімати проблеми інвалідності і допомагати таким людям.

Чому донори фінансують Ваші проекти?

Тому що спонсори знають нашу позитивну репутацію, знають, що ми виконаємо проект якісно, в строк, і якщо навіть буде необхідність у продовженні проекту або його зміні, це буде об'єктивна потреба. Ми беремося за ті проекти, за які бояться братися інші організації. Тобто ми не боїмося складних проектів. Будь-який проект від донора – це насправді виклик. Якщо, наприклад, 10 років тому ти захотів би виконувати енергозберігаючі проекти і переконувати суспільство як важливо замінити старі вікна на склопакети, то зараз ти вже нікого цим не переконаєш. Зараз в тренді тема ОСББ. Або. Якщо 10 років тому ти вийшов на вибори просто постояти промоніторити чесність і прозорість виборів – і ти був героєм, то зараз цим нікого не здивуєш. Ставки завжди ростуть. Зараз, наприклад, донору цікаво антикорупційні розслідування, і це інша ступінь ризиків.

Будь-яка заявка повинна мати родзинку, унікальну родзинку або для регіону, або для направлення в якому ви хочете отримати ресурс, вона повинна мати новий погляд на вирішення проблеми – тоді збільшується ймовірність того, що вашу заявку підтримають. Актуальність і новизна.

При цьому чимале значення має той факт, якщо проектна заявка має перспективи, що ця ініціатива буде тривати і після того, як проект закінчиться.
Напевно, нас тому і підтримують, тому що ми можемо виконувати ці критерії, починаючи від новизни заявки, правильної розстановки індикаторів і закінчуючи забезпеченням сталості надання послуг.

Чим відрізняються донори один від одного?

Нічим. Тільки напрямками, сферами, які вони готові підтримувати.

Крім грантів, які Ви ще знаєте способи залучення коштів?

Ну, наприклад, при інвестиціях часто буває, що кредит, отриманий тим же ОСББ або муніципалітетом, супроводжується ще й грантом, який потрібен для того, щоб цей кредит якісно впровадити і на зекономлені гроші повернути кредит. Це стосується енергозбереження, наприклад.

А яка схема тут? За рахунок чого відбувається заробіток інвестора?

Якщо ми говоримо про ЄБРР. Те, що я бачу. Кредит ЄБРР складається, як правило, з двох-трьох шматочків. Наприклад, ми маємо котельню, яка споживає, наприклад, 100 000 грн за сезон. Ми розуміємо, що якщо ми модернізуємо тут обладнання, вкладемо в це 100 000 грн., То за сезон ця котельня почне споживати не 100 тис., А 70 або 60 тис. грн. при незмінних тарифах та інших стабільних одиницях. Значить, за 2 роки цей проект окупиться. Далі прораховується інвестиційна проектна заявка, в рамках якої може бути надано 10-20% безповоротної допомоги через донорську структуру-партнера ЄБРР, які будуть спрямовані або на забезпечення логістичної складової, а може – на проведення тренінгів, зміна документації, розробку проекту модернізації.

Далі. На гроші кредиту ЄБРР купується обладнання, обладнання встановлюється і далі відповідно до бізнес-плану відсоток плюс повернення основного боргу за 2-3 роки проект окупиться.

У чому вигода інвестора? Він отримує свої відсотки і гарантує успішність свого кредиту. Тобто він, по суті, дає гроші в борг з відсотками і отримує свої гроші назад, заробляє, але на відміну від звичайного банку, він ще й навчає, контролює і несе соціальну функцію, оскільки, як правило, той же ЄБРР не просто банк. Йому, Світовому банку, іншим гроші даються державами, щоб вони несли соціальну функцію: навчали кредиторів, на правах партнера контролювали виконання цього кредиту, що підвищує ймовірність благополучного повернення і кредиту, і відсотків. Плюс зміна підходів до питання – наприклад, глобальні приклади для інших муніципалітетів з енергозбереження, або вирішення проблеми сміття шляхом установки в кредит сміттєпереробного заводу.

До речі, один з класичних комерційних банків України також проводить практичні тренінги для своїх кредитуємих щодо поліпшення бізнесу. Це та ж сама фішка, тільки в масштабах звичайного комерційного банку.

Ваш особистий досвід. Як ви починали працювати з грантами і чому?

Побачив проблему. Як тільки ти розумієш, що проблема не з розряду «перевести бабусю на іншу сторону вулиці», а більш серйозна, починаєш шукати серйозний підхід до її вирішення.

Хочеш системно щось міняти – залучайте системне фінансування. Волонтери – це на один раз, системні гроші – це надовго, але це вимагає високої відповідальності.

Побачили проблему, розібралися в ній, оцінили – скільки нам для вирішення цієї проблеми потрібно грошей – і після цього дивимося – до кого можна звернутися за тим, щоб посприяли у вирішенні цієї проблеми.

Далі шукаєш собі союзників, неважливо це державна структура або приватна, або якийсь волонтер, – і пишеш перший грант.

На ньому вже отримуєш перший досвід. Це нормально, якщо перші 5 заявок на гранти не будуть підтримані.

З якого разу Ви отримали грант?

З першого.

Не треба соромитися, навіть якщо Ви не отримали грант, зателефонувати організатору і поцікавитися за якими параметрами вашу заявку не вибрали. Це корисно з точки зору написання наступних заявок.

Оцініть перспективи Харкова в сфері залучення грантів для реалізації муніципальних програм.

Хороші перспективи.

По-перше – місто мільйонник. Тут багато інтелектуальних людей і багато студентів. Студенти – це завжди креатив. Креатив подобається донору. Якщо ми говоримо про інвестиції – системних соціальних інвестицій.

З мінусів – близькість до зони АТО, ризики для інвестицій. Сьогодні нам інвестували гроші, а завтра сюди зайшли війська і все. Тому нестабільність на Сході нас стримує.

З іншого боку це безсумнівний плюс, тому що західним країнам, які зробили ставку на Україну і які мають світові ресурси, потрібно робити з Харкова європейське місто, просувати свої думки серед населення, виховувати суспільство, а найбільш ефективно це можна робити через ініціативних людей і з допомогою грантів. Це найпростіший спосіб – дати грант, щоб місцеві хлопці могли щось зробити важливе, цікаве, і місцевий менталітет наблизився до менталітету донора. А так як донори у нас в основному – західні країни, то у нас є актуальними питання гендеру, енергозбереження, якості життя: велодоріжки, зелений туризм і т.д. Якщо колись зміниться ситуація, і ми будемо йти в фарватері Китаю, наприклад, то ми будемо з задоволенням вивчати склад рису.

Суть в тому, що той, хто лобіює свої інтереси в конкретному регіоні, той і замовляє, як правило, музику., Просуває свою культуру, правила суспільства. Якщо ми бачимо, що в Європі чи Штатах судова система менш корупційна, силові органи заточені допомагати людям, прозорі демократичні процеси на виборах, вища безпека людей – значить потрібно впроваджувати це і у нас. І якщо хтось готовий допомагати таким змінам – це ж чудово.

Які перші кроки мерія повинна зробити на шляху залучення грантів в муніципальні проекти в ході початку прояви активності по залученню грантів?

Щоб залучати гранти в соціальну сферу, потрібен креатив. Креатив дає хто? Молодь. Молоді не вистачає чогось? Досвіду, підтримки і розуміння того, хто може бути їх союзником, наприклад в міській раді. Якщо це стосується ініціатив, які пов'язані зі зміною якихось правил гри в місті. Наприклад, відкритий муніципалітет. Може хтось мріє, щоб наш муніципалітет був суцільно зі стекол, як символ прозорості та відкритості. Я не даю оцінку цієї думки, а наводжу як приклад. А хтось із спонсорів, наприклад, це готовий підтримати.

Управлінню інвестиційного розвитку та іміджевих проектів необхідно створити Раду координаторів з оформлення грантів і механізм – як сюди можуть звертатися креативні люди зі своїми ідеями і як ви можете їх підтримати в написанні грантів. Тобто молода людина повинна розуміти, що до його думки дійсно прислухаються.

На своєму ресурсі вам потрібно вивішувати портфель конкурсів від грантодавців, який буде постійно оновлюватися, і вчити хлопців як цим користуватися, виховувати ініціативних хлопців куди далі звертатися, заходити на ресурси.

А далі компонент муніципалітету – підтримати заявку на етапі її написання, дати якісь гарантії цій заявці від муніципалітету, заповнивши компонент репутації, або організувати можливість поспілкуватися з компетентним в його питанні людиною з міськради, щоб зрозуміти можливість реалізації змін. І якщо ми зведемо разом цих двох – креативний і цю людину – ми зможемо отримати дуже цікаву заявку, яка буде поєднувати в собі потреби міста і креатив від студента.

Попереду – багато завдань!

Дякую за докладне інтерв'ю!

Розмовляла Ірина Почапська, головний спеціаліст Управління по інвестиційному розвитку і іміджевим проектам Департаменту у справах сім'ї молоді та спорту Харківської міської ради